Orthomoleculaire behandeling

Veel gezondheidsklachten zijn met voeding te verhelpen.

Als orthomoleculaire therapeut ga ik ervan uit dat er een verband bestaat tussen de vertering in de darmen, het zenuwstelsel, het hormoonstelsel en het immuunsysteem. In de therapie ga ik met je op zoek naar de oorzaak van de klacht (en). Ik kijk niet alleen naar je klachten, maar ook naar je algehele gezondheid- en ziektegeschiedenis: wanneer zijn je klachten begonnen, wat speelde er op dat moment, was er een infectie of een trauma, etc. De zoektocht naar de oorzaak van je gezondheidsprobleem en de oplossing hiervoor is soms niet eenvoudig. Ieder mens is uniek en zo ook de voeding die jouw lichaam nodig heeft om optimaal te kunnen functioneren. Om de disbalans te herstellen is het vaak nodig om (tijdelijk) orthomoleculaire supplementen (mineralen, vitamines, aminozuren, geneeskrachtige planten ed.) te gebruiken tot de gezondheidsklachten zijn verdwenen of verminderd. Orthomoleculaire supplementen maken daarom vaak een belangrijk onderdeel uit van de therapie.

Veel gezondheidsklachten zijn met voeding te verhelpen, denk aan allergieën, schildklierklachten, vermoeidheid, migraine, maagdarmproblemen, ontstekingen. Hier een overzicht van klachten waarvoor je contact op kunt nemen met de praktijk.

De term orthomoleculair is samengesteld uit de woorden “orthos” en “moleculair”. Orthos komt uit het Grieks en betekent: juist, waar of recht en moleculair heeft betrekking op de moleculen, de biochemische stoffen in het lichaam. De orthomoleculaire behandeling houdt dus in dat de juiste moleculen in de juiste verhoudingen worden ingezet om de biochemische processen in het menselijk lichaam in balans te houden of terug te brengen.

Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voeding (Hippocrates 460-370 v Chr.)